Foto: Journalistförbundet

Att lyckas som frilans

Nu är du igång som frilans. Men hur gör man då för att lyckas i den här branschen? Här kommer några tips på vägen.

Specialisera dig

Har du haft något annat yrke eller gått en utbildning i något helt annat än journalistik? Eller har du en hobby eller intresse som du kan mycket om? Då kan det vara utmärkta områden att fokusera på som frilans. Det många redaktörer vill ha är nämligen specialister med ordentliga kunskaper i olika ämnen. Konkurrensen är dessutom mycket större om du försöker sälja in mer allmänna förslag som vilken frilans som helst egentligen hade kunnat göra. Och även om det där smala ämnet kanske inte alltid lockar de största redaktionerna finns det många olika publikationer och uppdragsgivare som är specialinriktade.

Lär känna uppdragsgivaren

Innan du kontaktar en uppdragsgivare med ett förslag är det viktigt att du vet vilket material som de brukar publicera och därför kan vara intresserade av. Att försöka sälja texter, foton eller inslag som vänder sig till fel målgrupp ger inte ett så bra intryck. Lyssna, titta och läs därför noga innan du hör av dig med förslag – då är chansen större att du träffar rätt med dina förslag.

Gapa inte efter för mycket i början

Som ny frilans kanske man tänker att man vill slå uppdragsgivaren med häpnad med briljanta idéer eller avslöjande reportage. Många redaktörer är dock försiktiga och vill helst inte lägga ut stora uppdrag på helt nya frilansar eller frilansar de inte arbetat med förut. Fundera därför på om det finns något mindre uppdrag som du tycker skulle passa den här uppdragsgivaren. Kanske ett mindre fotojobb eller ett kortare ljudinslag? När ni lärt känna varandra och jobbat ihop några gånger är det mycket lättare att föreslå att det blir du som ska göra det där stora uppdraget. Då har du dessutom bra koll på hur de jobbar och vilka saker de tycker är viktiga.

Lägg tid på dina förslag

Det kan tyckas att en bra idé säljer sig själv, men så är det inte riktigt. Redaktörer och andra inköpare får många förslag, så det gäller att du kan presentera din idé så att det går lätt att förstå vad den handlar om och hur upplägget ser ut.

Ett bra förslag har en tydlig och säljande rubrik. Sedan beskriver du idén med fyra-fem meningar. Beskriv både vad jobbet går ut på och hur själva upplägget ska se ut. Det är ovanligt med idéstölder, men du behöver inte avslöja alla detaljer eller namn på personer som ingår i förslaget.

Gör tydliga överenskommelser

När du och uppdragsgivaren kommit överens om ett uppdrag är det viktigt att ni också är överens om detaljerna och villkoren. Skicka därför ett bekräftelsemejl på arvode, deadline och uppdragets omfattning. Ibland gör en del redaktörer det, läs då noga igenom innan du bekräftar. Det här är en bra rutin av flera skäl: det är lättare att få struktur på ditt arbete om du har viktiga detaljer nedskrivna. Men framför allt är den här typen av underlag viktiga att ha om du och uppdragsgivaren blir oense eller om det händer något annat, till exempel en rekonstruktion eller en konkurs. Ju mer underlag du kan visa, desto bättre är det.

Lämna i tid

Vad betyder det att lämna en dag eller två sent när man är en frilans som producerar så bra texter, bilder eller ljud? Det viktigaste är ju resultatet! Så kanske man tänker innan man själv suttit på redaktörsstolen med hundra olika trådar att hålla ordning på. Har man många bollar i luften är det stor sannolikhet att man hellre anlitar den frilans som lämnar det man kommit överens om i rätt tid än den som ständigt lämnar några dagar för sent.

Senast ändrad 29 september 2023